Rosa Sensat 6-8, 08243 Manresa, Barcelona
938 77 37 05
a8046761@xtec.cat

Erasmus+ 2015-2017

Centre públic d'ESO, batxillerat i cicles formatius de Manresa

Resultado de imagen de logo erasmus +

L’Institut Guillem Catà de Manresa, després de l’experiència internacional d’un projecte Comènius (2013/15) ha aconseguit renovar el suport de la UE, ara en la convocatòria dels nous projectes Erasmus+ (Erasmus plus), sobre emprenedoria i teatre social

Els dos últims cursos, el Guillem Catà ja va participar en un intercanvi europeu treballant temes de ciutadania, drets civils i democràcia, compartits en anglès com a llengua franca. Ara ha aconseguit renovar el suport amb el nou programa Erasmus+, que unifica la proposta d’intercanvis d’estudiants i innovació educativa, en els àmbits de secundària i universitari, i que afavoreix el desplaçament i les estades en centres d’estudis del conjunt de la UE.

L’Institut Guillem Catà participa en la nova convocatòria amb dos projectes, l’un sobre teatre social (uns alumnes d’ESO interpretaran Escolta les seves veus) i l’altre sobre emprenedors (uns alumnes de batxillerat participaran amb Joves emprenedors). Ambdós projectes impliquen compartir experiències, siguin teatrals (escenificar la relació entre els adolescents i els seus pares o professors), o siguin d’emprenedoria (plans d’empresa o campanyes de màrqueting, entre d’altres).

En l’àmbit d’emprenedoria, l’intercanvi va començar el 17 d’octubre a Zilina (Eslovàquia). S’hi van trobar alumnes i professors de cinc països europeus: Polònia (Nidzica), Turquia (Gaziantep), Alemanya (Calw), Grècia (Volos) i Catalunya (Manresa).

Pel que fa a l’àmbit de teatre, el projecte preveu l’intercanvi amb Romania (Bocau), Lituània (Kraziai), Turquia (Eskisehir) i Itàlia (Soverato).
Entre els dos cursos, l’Institut Guillem Catà intervindrà amb una seixantena d’alumnes, provinents d’ESO i de 1r de batxillerat.

Els coordinadors del projecte europeu Erasmus+ Yes: Entrepeneurs on Start es van reunir els dies 18, 19 i 20 d’octubre a Zílina (Eslovàquia), per tractar dels aspectes organitzatius del projecte. Per part del nostre centre hi van assistir la directora, Marta Codina, i el coordinador del projecte, Albert Bacardit.

A més de l’institut Guillem Catà, també hi participen els centres Zespół Szkół Ogólnokształcących de Nidzica (Polònia), Hermann Hesse Gymnasium de Calw (Alemanya), 2o Geniko Lykeio Neas Ionias Magnisias de Volos (Grècia), Ozel Sanko Koleji de Gaziantep (Turquia) i Súkromná Obchodná Akadémia de Zílina (Eslovàquia). 

Cal dir que, amb excepció dels centres alemany i grec, els altres participants ja havien col∙laborat en un anterior projecte europeu Comenius amb molt bons resultats, gràcies als quals neix aquesta nova proposta educativa.

 

 

 

Entre els objectius del projecte, que mobilitzarà una quinzena d’alumnes del nostre centre durant aquest i el proper curs acadèmic, hi ha l’adquisició d’habilitats comunicatives i motivadores, el desenvolupament del pensament creatiu i d’eines per solucionar problemes, així com el foment del treball en equip. A la vegada, els alumnes aprendran a redactar eficientment un pla de negocis, preparar i dur a terme entrevistes de treball, i també la manera de fer publicitat i promoció d’un producte o servei adequadament.

S’espera que els resultats no tan sols beneficiïn els alumnes sinó també la comunitat educativa en general. Així doncs, es convida pares, professors i tot aquell que hi estigui interessat a participar en les activitats que resultaran de les col·laboracions internacionals, entre les quals destaquen un club d’emprenedoria, un Dia de l’emprenedor en els diversos centres educatius participants i la publicació del material resultant en diferents formats.

Els darrers dies de gener, cinc alumnes de batxillerat del nostre institut van viatjar a Calw (Alemanya), en la primera mobilitat amb alumnes del seu nou projecte Erasmus+, que tracta sobre emprenedoria. En aquest projecte, a més del Guillem Catà, hi participen alumnes dels instituts de Nidzica (Polònia), Zilina (Eslovàquia), Volos (Grècia) i de la mateixa ciutat de Calw, on s’organitzava aquesta primera trobada.

 

L’objectiu d’aquest projecte és fomentar la cultura emprenedora entre els joves. Durant l’estada, els alumnes van tenir l’oportunitat de desenvolupar un pla d’empresa amb el suport de professionals del sector empresarial de la regió de Baden-Württemberg, que els van ajudar i assessorar en la realització dels seus projectes, entre els quals cal destacar un protector de mòbil amb llums de led que permet fer selfies sense flaix. I també un llit-gronxador per als qui pateixen insomni o una app de mòbil que permet la traducció simultània de diferents idiomes mitjançant un petit audiòfon.

En les properes mobilitats es treballaran altres aspectes relacionats amb el món de l’emprenedoria, com ara el màrqueting del producte o la gestió d’equips humans.

La senyora Mireia Estefanell, primera tinent d’alcalde i regidora delegada de Dinamització econòmica i participació de l’Ajuntament, va donar el tret de sortida a les jornades educatives que organitza l’Institut Guillem Catà en el marc del projecte Erasmus+ Young Entrepreneurs on Start.

Aquesta mobilitat rep el suport del Centre de Desenvolupament Empresarial de l’Ajuntament de Manresa (CEDEM) i tindrà lloc entre els dies 13 i 17 de febrer. S’acullen professors i alumnes de diversos instituts d’Alemanya, Polònia, Eslovàquia i Grècia, per treballar el màrqueting de producte.

La consultora de màrqueting automàtic Mrktic i l’agència d’eCommerce Trilogi oferiran xerrades i tallers perquè els alumnes aprenguin a vendre productes en botigues online de manera eficient. Així mateix, els directors comercials de La Fageda i Ausa explicaran el model de negoci de les seves empreses i atendran les consultes dels alumnes.

El projecte europeu que es porta a terme durant dos cursos (2015/16 i 2016/17) conclourà amb una última reunió de coordinadors que tindrà lloc el proper abril a Polònia, on assistiran Marta Codina, la directora del nostre institut, i Albert Bacardit, el coordinador local.

La setmana del 22 al 26 de novembre, en el marc de la institució europea de cooperació internacional i amb el finançament del Consell d’Europa, el nostre institut, representat pels professors Adel Sayed i Joan Soto, va assistir a la ciutat turca d’Eskisehir a la sessió inaugural del projecte Make a change and listen to their voice, que té com a objectiu principal combatre l’abandonament escolar i ajudar els alumnes entre 14 i 16 anys amb problemes emocionals i socioculturals a trobar el seu lloc en el seu entorn mitjançant el teatre.

Com a producte final del projecte, els alumnes de cinc instituts (d’Itàlia, Romania, Lituània, Turquia i nosaltres) faran una obra de teatre en anglès, que presentaran a Turquia durant l’última mobilitat, si la situació política d’Orient Mitjà ho permet.

Al mes de febrer està prevista una segona mobilitat a la ciutat lituana de Kraziai, on es veurà la primera presentació.

Una representació del Guillem Catà, formada pels professors Adel Sayed i Mònica Soler i les alumnes de 4t d’ESO Hidaya Hafdi i Àngela Izquierdo, han tornat de la 2a mobilitat transnacional que ha tingut lloc al poble lituà de Kraziai, dins del marc del projecte Erasmus+ finançat pel Consell d’Europa.

La mobilitat ha durat cinc dies, durant els quals els quatre membre de la delegació manresana han pogut veure i viure de molt a prop la cultura i les tradicions lituanes. Les dues alumnes han viscut tres dies intensos amb famílies locals i han pogut gaudir del caliu humà entre companys i companyes, tot i que hi havia més d’un metre de neu.

Durant l’estada han pogut veure la representació teatral dels alumnes de l’institut lituà, activitat que tocarà fer a Manresa al novembre d’enguany, ja que aquest projecte transnacional gira al voltant del teatre social i la problemàtica dels adolescents, tant en l’àmbit escolar com en el personal, i tot serà en anglès.

Durant el mes d’abril una altra delegació del centre tornarà a viatjar, aquesta vegada cap a la ciutat romanesa de Bacau per portar a terme la tercera mobilitat transnacional.

L’Institut Guillem Catà no s’atura. El mes d’abril passat dues alumnes, Eva Solà i Núria Leon, acompanyades de dos professors del centre, Marc de Arcos i Joan Soto, vam viatjar a la ciutat romanesa de Bacau, molt a prop de la frontera amb Moldàvia. Durant una setmana vam participar en un seguit d’activitats vinculades al projecte Erasmus Make a change and listen to their Voice en què, a més del nostre centre, hi participen altres centres educatius de països europeus, com ara l’Istituto Istruzione Superiore G. Malafarina d’Itàlia, el Kraziai Gymnasium de Lituània, el Sehit İsmail Tetik High School de Turquia i el Colegiul Grigore Antipa de Romania.

Vam gaudir de diverses representacions teatrals dutes a terme pels nostres amfitrions, com també vam poder conèixer una mica més les tradicions culturals i gastronòmiques de Romania. Igualment vam tenir la sort de poder visitar alguns indrets propers que destaquen pel seu atractiu històric i cultural, com ara la ciutat d’Iasi, la localitat de Targu Neamt, la fortificació de Neamt, el monestir d’Agapia, l’encantadora localitat de Piatra Neamt i el mont Pietricica. Així mateix, els nostres hostes van voler guiar-nos en un petit recorregut per la ciutat de Bacau, amb les interessants visites als museus de Ciències Naturals i d’Història de la ciutat.

El contrapunt divertit de les activitats va ser la competició de pastissos, en què els professors del centre van superar totes les expectatives i van sorprendre amb les seves creacions. No era prioritari guanyar, sinó tenir una bona oportunitat per continuar aprenent i estrenyent vincles en aquest projecte.

La propera aturada del projecte serà Manresa, i tots plegats ja tenim ganes d’ensenyar-los la nostra ciutat i el nostre centre.

Joan Soto

La setmana del 21 al 25 de novembre el nostre l’institut va organitzar, en el marc del projecte de teatre finançat pel Consell d’Europa, una nova trobada de professors i alumnes estrangers. Eren vint en total, procedents de quatre països (Itàlia, Lituània, Romania i Turquia).

Els alumnes visitants es van allotjar a casa del nostre alumnat, la qual cosa va ser una gran oportunitat per intercanviar i compartir moments inoblidables durant una estada de cinc dies a la capital del Bages.

Un dels moments clau de la trobada va ser quan els alumnes del Guillem Catà involucrats en aquest projecte van presentar una obra de teatre en anglès de 24 minuts de durada, amb el títol Make a change and listen to their voice (Feu un canvi i escolteu la seva veu). La finalitat del projecte consisteix a fer servir el teatre com a eina per ajudar els adolescents a plantar cara als seus problemes emocionals i d’entorn familiar.

 

L’obra presentada pels nois i noies del Catà va agradar, i molt, al públic present, tant autòcton com foraster.

Enhorabona a tots per la feina ben feta!

Adel Sayed

Coordinador del projecte

Des del febrer de 2016, l’Erasmus+, Make a change and listen to their voices, ha posat en contacte alumnes de l’Institut Guillem Catà de Manresa amb Lituània (Kraziai), Romania (Bacau) i Itàlia (Soverato, Calàbria).

Les trobades exploten els aprenentatges no formals vinculats a la creació d’una obra de teatre en llengua anglesa, que reflecteixi la seva quotidianitat.

Tal com vam fer a Manresa el novembre passat, aquest mes de març, a Soverato, tres alumnes i dos professors han conegut els sistemes de treball de l’Istituto tecnologico Giovanni Malafarina, participant en reunions sobre el futur dels Erasmus i, molt especialment, participant en un musical sota el ritme de The Wall de Pink Floid.

L’obra, que combina música, dansa i vídeo, reflexiona sobre les classes a l’institut, el paper dels pares i professors, i l’enuig per un futur amb pocs al·licients per al jovent.

La tasca del Laboratorio teatrale Malafarina és fruit d’una dedicació entusiasta, i els resultats són sempre impressionants. L’estada a Soverato també va tenir una jornada cultural visitant el taller artístic Musaba i el museu arqueològic de Reggio Calabria.

El proper mes de maig, una reunió de professors a Turquia farà la valoració global i clausurarà aquest nou projecte Erasmus+.